Dag 4

16 juli 2018 - Fukuoka, Japan

Dag 4 konden we tot 8 uur een beetje uitslapen, en wat was dat lekker. Na het ontbijt, gingen we naar fukuoka, een middelgrote stad van 1.5 miljoen inwoners.
De reden voor deze bestemming was dat er op de nacht van 14 op 15 juli het festival Hakata Gion zou plaats vinden, waar men met constructies van 2/3 meter hoog, wegend 1 ton, door de straten rennen (race van 5km). Aangekomen op het station zagen we buiten al een kazariyamas staan. Deze was echter een replica van vroeger, toen men nog racete met constructies van 5m hoog/2 ton zwaar. Zulke kazariyamas zijn her en der verspreid zijn over de stad. Door de komst van elektriciteitkabels, wordt dit een beetje lastig, en zijn ze kleiner geworden naar 2 meter.
Na een zoektocht vonden we ons hotel in een winkelstraat, en konden we even afkoelen van de 34 graden buiten. Sinds we vroeg moesten opstaan om de race te zien, waren er geen grote plannen.
Eerst bezochten we een tempel waar we alweer snel weg waren. Het gebrek aan Engelse tekst en andere mensen, maakte het niet interessant. Echter was verder op een Buddhistische tempel, waar het tegenovergestelde was. Ook stond het hier vol met cameras voor het festival dat later zou plaats nemen.
Toen we terug naar het hostel liepen, kwamen een van de teams tegen die mee deed met het festival. Een team bestaat uit meer dan 100 mensen, waaronder kinderen, aangezien 30 minuten lang een gewicht van 1 ton niet te doen is. Men moet elkander afwisselen. Verder lopen de kinderen vooruit en tillen ze niet mee. Dit team was aan het oefenen voor de avond, en tot onze verbazing ging het lopen best snel.
Deze oefening gebeurde tegenover de tempel waar de race begint, aangezien deze tempel de organisator is. Ook staat hier een paal waar de mensen omheen moeten lopen met de kazariyama. Omdat de tempel praktisch naast ons hostel ligt, besloten we ook om hier even rond te kijken. Natuurlijk stond hier ook een 5m hoge kazariyama van vroeger.
Door het weer moesten we ons weer even opfrissen, en zagen we de kledingvoorraad weer omlaag gaan. De avond besloten we af te sluiten in Canal City, een winkelcentrum met een, zoals de naam al zegt, kanaal. Op de bovenste verdieping is er ramen stadium, waar 8 ramen tenten tegenover elkaar staan. Het plan was om hier te eten, maar kiezen bij welke was lastig. In the end kozen we de drukste tent maar, waar we lekker noedels op hebben lopen slurpen.
Zoals eerder gezegd begon de race midden in de nacht, 4:59 om precies te zijn, waardoor we maar besloten om vroeg naar bed te gaan. De wekker ging om 3:00, en een half uurtje later stonden we bij de start, geen moment te vroeg. Ondanks dat het midden in de nacht was, was het nog steeds benauwd en heet, zeker met al die mensen bij elkaar. Maar alles was het waard, zeker toen ze begonnen met de race. De sfeer, de spanning bij de teams en de drum maakte het een mooie beleving. Nadat de 7 teams begonnen waren, was het plan nog om naar de finish te gaan. Jammer genoeg waren alle teams al gearriveerd, maar konden we wel terug naar het hostel om weer wat slaap te pakken.